CINE FÒRUM

Blog dedicat a analitzar el seté art

CINEMA PARADISO (Giuseppe Tornatore)

Avui m’estalviaré un post sobre els Oscars, sobre ‘The artist’ (que encara no he vist i de la qual no tinc gaires bones crítiques) o sobre els premis que ha obtingut ‘La invención de Hugo’ en l’apartat tècnic. Però sí faig un post una mica relacionat, ja que ‘Cinema Paradiso’ va guanyar l’Oscar a millor pel·lícula estrangera i és una cinta d’amor al cinema i la seva història, com la pel·lícula d’Scorsese, però des d’un punt de vista una mica diferent.

L’any 1989 s’estrenava aquesta meravella del cinema Italià que explica la infància i la joventut del petit Toto i la seva relació amb el projeccionista del Cinema Paradiso del seu poble, l’entranyable Alfredo. A més de l’Oscar, va guanyar el Globus d’Or i el premi especial del jurat de Cannes, entre molts d’altres.

El que fa especial aquesta pel•lícula és que fa una reflexió sobre l’evolució que el cinema va tenir com a moviment social dins els petits pobles a través de la història del Cinema Paradiso situat en un poble sicilià: des de la censura a les pel•lícules per a adults, des de les sales plenes a la crisi d’espectadors que patim avui en dia. Tot adornat amb una història emotiva i un seguit de gags curiosos, humorístics i colpidors.

Les interpretacions són d’una naturalitat magnífica, començant per Salvatore Cascio (en el paper del petit Toto) fins a Philippe Noiret en la pell d’Alfredo, que li va valer el BAFTA al millor actor. Cal mencionar la magnífica música que acompanya la pel·lícula, composada per Ennio Morricone i amb la participació de la seva filla en un dels temes més emblemàtics.

Una pel•lícula sensacional, gran reminiscència del cinema Italià del qual en podem destacar poques pel•lícules i amb un final que us farà deixar caure alguna llagrimeta. I fins aquí puc llegir.

28 Febrer 2012 - Posted by | drama | , , ,

13 comentaris »

  1. Què be! Una pel·lícula que puc dir que he vist i que em va agradar… és una bona idea unir l’amor i història del cine amb l’evolució de Toto. I això que és del 89 quan encara no era tan gran la caiguda de públic als cines.

    Comentari per conjuntbuit | 28 Febrer 2012 | Respon

    • Llàstima que no va aconseguir fer-te caure cap llàgrima. En comptes de conjuntbuit t’hauries de dir ‘Corbuit’.

      Comentari per Crític de cine | 28 Febrer 2012 | Respon

  2. ja fa temps que la tinc apunt, però com que es del 89 em fa molta mandra veure-la….

    Comentari per Pons | 28 Febrer 2012 | Respon

    • Aquest post ve amb un dia d’endarreriment, perquè fa temps que el tinc escrit però l’he publicat després que ahir a la nit la fessin a La 2. Mea culpa.

      Comentari per Crític de cine | 28 Febrer 2012 | Respon

  3. Endevina qui ha passat el matí endormiscada perquè es va entestar a veure-la😉 Em va fer especial gràcia la interacció del públic cap a les pel·lícules, com ho vivien i ho gaudien amb entusiasme (genial l’escena en què tothom fa “botifarra”). Em va recordar que quan era menuda i anava al cinema les sessions acababan amb l’aplaudiment del públic.

    El final és magnífic: què hi pot haver de millor per expressar l’amor al cinema que el retalls (censurats!) d’amor en el cinema? (ups, espero no haver aixafat res).

    Comentari per Montse | 28 Febrer 2012 | Respon

    • Me n’alegro que t’agradés. És una petita joia del cinema. Les escenes a dins del cinema són les millors.

      Comentari per Crític de cine | 28 Febrer 2012 | Respon

  4. Jo tampoc he vist The Artist i em fa una mandraaa
    Però s’hi haurà d’anar no? O que? Passem de tot i ignorem els Oscars?

    Comentari per Arqueòleg Glamurós | 29 Febrer 2012 | Respon

    • Jo segurament la veuré per curiositat i per poder contrastar totes les crítiques negatives que he escoltat.

      Comentari per Crític de cine | 1 Març 2012 | Respon

      • Ai, no entenc com hi pot haver crítiques negatives, a mi em va encantar! Una pel·lícula muda, en blanc i negre, al segle XXI que no es fa gens pesada, ni avorrida, que recorda molts clàssics, que té bones interpretacions, que té una història menys superficial del que sembla, que té una música enganxosa… Espero que la vegis i la comentis (anava a dir critiquis, però espero i desitjo que t’agradi)

        Comentari per Reflexionem-hi | 15 Març 2012

      • Les crítiques també poden ser positives. La paraula crítica s’està malinterpretant des de fa molts anys. Igualment, ja veuré com em posiciono amb ‘The artist’.

        Comentari per Crític de cine | 15 Març 2012

  5. Aquí em toques la fibra! És una de les meves pel·lícules preferides. OBRO SPOILER. Aquell final ple de petons és sensacional. Em vaig fer un fart de plorar. Aquest director segueix en forma, però res que ha fet s’assembla a aquell ‘Cinema Paradiso’ que és tot un referent pels amants del cinema. No sé si per tants Oscars, però ‘The artist’ és una bona pel·lícula. El guió no és complicat, però les interpretacions són sensacionals. Per cert, no només és un homenatge al cinema, que ho és. Cal traslladar-la als temps actuals i ens passen les mateixes coses. Per cert, dóna’m un nom que això de dir-te CRÍTIC DE CINE és molt difícil.🙂 Una abraçada.

    Comentari per jordicine | 2 Març 2012 | Respon

    • És quasi impossible no deixa caure alguna llagrima al final. Només el ‘conjunt buit’ ho ha aconseguit.
      Si em recomanes ‘The artist’ ja no tinc cap excusa per no veure-la.
      Normalment, pel carrer, em diuen Albert.

      Comentari per Crític de cine | 2 Març 2012 | Respon

  6. Molt bona pel·lícula. Em va agradat molt.

    És una bona manera d’explicar una història sobre la relació del que passa amb el cinema i del cinema amb les persones i el que passa.

    Comentari per Tomàs | 3 Març 2012 | Respon


Deixa un comentari

