CINE FÒRUM

Blog dedicat a analitzar el seté art

DONNIE DARKO (Richard Kelly)

Fa uns dies que no paro quiet i m’està costant molt posar-me al dia de les pel·lícules que tinc pendentes per veure, així que he aproftat per revisar aquesta cinta de paranoies adolescents estrenada el 2002. Donnie Darko és un adolescent amb considerables problemes emocionals que esquiva la mort en caure un motor d’avió a la seva habitació. Guiat per Frank, un gran conill imaginari, realitzarà un seguit d’actes vandàlics que el portaran per un món ple de fantasies, paranoies i viatges en el temps.

Aquesta pel·lícula va passar sense pena ni glòria per les taquilles de tot el món. Més tard, amb la força que té el boca-orella i la distribució dins el mercat comercial, la cinta es va convertir ràpidament en un fenòmen entre la joventud i es va acabant convertint en una pel·lícula de culte. Des del meu punt de vista, “Donnie Darko” està una mica sobrevalorada. Ens trobem un guió fluix i poc natural al que se li hauria pogut treure molt més suc; la interpretació dels actors no és res de l’altre món, sobretot un jove Jake Gyllenhaal que crec que no acaba d’explotar totes les possibilitats dramàtiques de Darko i el ritme és lent per tractar-se d’una pel·lícula amb una important dosi de fantasia (sobren totes les escenes on surt Drew Barrymore, que intepreta un personatge gens important per la trama; però és clar, és productora executiva, aíxi que ella voldria tenir el seu paper)

Però no ens enganyem, té importants punts positius que han recolzat que aquesta pel·lícula arribi a la categoria “de culte”. Per una banda el director, Richard Kelly, que debutava en el llargmetratge i ja apuntava maneres. Per una altra banda, la banda sonora ens ajuda a entrar en aquesta atmòsfera paranoide de la que és presa el protagonista (magnífics els últims minuts amb la música de “Mad world” de REM). També són importants tots els interrogants que queden oberts; la pel·lícula ens mostra els racons més foscos de la personalitat de Darko i com es va endinsant en un món de ciència-ficció, de viatges en el temps i al·lucinacions tangibles. Kelly ens fa dubtar en tot moment, confonent-nos al llarg de tot el metratge sense donar una sola explicació deixant un missatge ben clar: que la interpretació de tot el que passa i de l’inquietant final, queda en les nostres mans.

Si voleu veure una altra opinió, us recomano passar-vos pel blog de Lu “Say what you want” on hi trobareu la seva crítica.

17 gener 2012 - Posted by | ciència-ficció, drama, fantàstic | , , ,

11 comentaris »

  1. Acabo de cometre un error: ho he buscat a la wikipedia i m’ha donat més informació de la necessària (catxis!). Tanmateix m’ha encuriosit i la veuré: ara mateix ja l’estic descarreg…. buscant al videocub, sí, això, al videoclub.

    Per cert, entre aquest conill i el santaclaus de l’altre dia estàs esmicolant totes les imatges bucòlicopastorils i merengoensucrades que tenia. Al seu costat en Darth Vader sembla la caputxeta, però amb una capa de color més auster.

    Comentari per Montse | 17 gener 2012 | Respon

  2. Puf, mira que m’agraden les pel·lis de ciència ficció-fantasia… però aquesta em va costar… M’agrada tenir-ho tot més ben lligat, i sobre tot no m’agraden aquests finals taaaaan oberts. Em dóna la sensació que no saben com acabar-ho… així de clar.

    Comentari per Reflexionem-hi | 17 gener 2012 | Respon

  3. Té raó la Montse, el Darth Vader és un dolent de “plastilina” en comparació amb aquest “conillet”. Estic d’acord amb que està sobrevalorada però si crec que mereix estar entre el llistat de pel·lis que mires per veure les enormes capacitats que té el cinema de transformar-se i mostrar diferents històries i realitats.
    Gràcies per l’enllaç!!

    Comentari per Lu | 18 gener 2012 | Respon

  4. sobrevalorada si, però curiosa també, nota: 6/10 el primer cop que surt el conill et fots un susto de cal deu xD i l’escena del motor de l’avió em va agradar molt

    Comentari per Pons | 18 gener 2012 | Respon

  5. Home!, com a mínim la peli sembla força original!

    Comentari per MadeByMiki | 18 gener 2012 | Respon

  6. No és pas de les pel·lícules que més m’hagin agradat. És d’aquelles que no tornaria a veure, però la trobo interessant.

    Comentari per Tomàs | 18 gener 2012 | Respon

  7. És curiós. tots els missatges dels que l’heu vist s’assemblen en reafirmar que està força sobrevalorada però que és una pel·lícula imprescindible; i els missatges dels que no l’heu vist van encaminats a incloure-la en la llista de ‘pendents’, encara que sigui per poca estona, oi Montse? Ja l’has trobat al videoclub? jejeje

    Comentari per Crític de cine | 18 gener 2012 | Respon

    • Sí, ja la tinc a casa. Vaig trigar poca cosa més de tres quarts d’hora… en anar i tornar del videoclub, i és clar😀 Quan l’hagi vist tornaré per aquí per explicar quines vibracions m’ha donat.

      Comentari per Montse | 18 gener 2012 | Respon

  8. La tinc força oblidada, tot i que guardo bon record. Jo avui aniré a veure ‘Nader y Simin’ i, si puc, demà o diumenge ‘Los descendientes’. Això no s’atura! Una abraçada.

    Comentari per jordicine | 20 gener 2012 | Respon

    • Espero la crítica de ‘Los descendientes’, tothom la deixa molt bé i, sobretot, a en Clooney. A veure què tal.

      Comentari per Crític de cine | 20 gener 2012 | Respon

  9. Ostia, jo soc superfan d’aquesta peli! M’encanta absolutament! Tot i les seves notables mancances, e mi el conill aquell em va impactar molt! I tot el rollo dels cucs que fan forats en el temps i l’angoixa adolescent i tot… jo no la tenia gens sobrevalorada i va caure a les meves mans de xiripa i em va frapar!

    Comentari per Arqueòleg Glamurós | 20 gener 2012 | Respon


Deixa un comentari

