CINE FÒRUM

Blog dedicat a analitzar el seté art

QUAN LA CENSURA COMPRA LA SEVA ENTRADA

Fa cosa d’un any vaig criticar la decisió que va prendre l’òrgan encarregat de qualificar els films que s’estrenen a espanya en qualificar “Saw VI” com a pel·lícula “X” per fer apologia de la violència, condemnant-la a ser estrenada únicament en sales per adults. La distribuidora va decidir no estrenar-la i aquest passat més d’octubre va ser estrenada, finalment, als cines espanyols sota el nom de “Saw VI: el montaje del productor” o el que es el mateix “Saw VI: després de passar per la sala de censura”

En els últims dies s’ha pogut viure una situació molt semblant que ha tingut més repercussió i un efecte més clar ens els espectadors de cinema. El succés ha tingut lloc durant el festival de cinema de terror de San Sebastià, considerat el germà petit del festival de Sitges. En aquest certamen s’havia de projectar “A serbian film“, pel·lícula brutal que ja vaig comentar i que no em va agradar. Però una cosa sí tinc clara: qualsevol pel·lícula és una manifestació artística, i com a tal té tot el dret de ser projectada i els espectadors tenen el dret de veure-la o no. I és que després de la projecció del film a Sitges, la “Confederación Católica de Padres de Família y Padres de Alumnos, CONCAPA” (un grup força progessista pel que sembla) va denunciar el film per fer apologia de la pederastia i dels delictes sexuals (no faré cap comentari ara que la visita del Papa està tan recent); una denúncia que va arribar al jutjat número 4 de San Sebastián i que va decidir suspendre la seva exhibició en el festival.

La resposta va ser immediata. Els organitzadors del festival van complir la decisió del jutge però no sense manifestar el seu disgust per aquest i deixar clara la seva posició sobre la llibertat d’expressió. Els espectadors també van reaccionar d’immediat, fent còrrer la veu perquè tothom votés “A serbian film” com millor pel·lícula del certamen. D’aquesta manera, el film en qüestió s’ha emportat el premi especial del públic, sense ser projectada i com a símbol de la llibertat d’expressió. Crec que ha estat la iniciativa més encertada i més justa (tot i que segur que no era la millor pel·lícula del festival) Recordaré que “A serbian film” ha guanyat alguns guardons com un “Fripesci” de la crítica internacional a Sèrbia i que ha estat estrenada en molts altres països sense que s’hagi aixecat una polsaguera semblant a la que s’ha aixecat aquí. Sembla que Franco, 35 anys després de la seva mort, encara està força present a espanya.

Per a més informació consulteu el post de A txiflar, amb un molt bon anàlisi de la situació i de les conseqüències d’aquest acte de censura.

Anuncis

8 Novembre 2010 - Posted by | festival, General | , , ,

9 comentaris »

  1. Suposo que els creadors de la peli deuen estar tirant coets i bevent cava a dojo, evidentment la polèmica els beneficia molt.

    No entenc com es pot estar en una posició diferent a la teva i a la del blog que esmentes, no hi ha volta de full.

    Fa anys que vivim en regressió continuada, això és un pas més.

    Comentari per madebymiki | 8 Novembre 2010 | Resposta

  2. creia que la censura només estava en les direccions de les televisions (tan públiques com privades) i als diaris.

    Només faltarà el moment en que el govern imposarà el silenci als mitjans com al veí Marroc quan hi hagi morts de civils pel mig.

    En fi, esta vist que els ultraconservadors segueixen tenint molt de pes en aquest estat “democràtic” anomenat Espanya.

    Comentari per conjuntbuit | 8 Novembre 2010 | Resposta

  3. Simplement que facin com a Sitges i demanin el DNI a l’entrada i llestos. Quina mania a tractar als espectadors com idiotes! Es evident que sabem distingir la ficció de la realitat i no ens posarem a matar a ningú per violenta que sigui una cinta!
    Si les escenes fossin reals seria el 1r en demanar el cap del director, però sent un film, quin sentit té?

    Comentari per Arqueòleg Glamurós | 8 Novembre 2010 | Resposta

  4. Recordo que al llegir la notícia vaig pensar en tu.

    Em va fer recordar la crònica i la crítica que havies fet de la pel•lícula en el seu moment.

    Jo amb el que vaig llegir que deies ja en tinc prou per saber que, en principi, no l’aniré a veure. Ara bé, no necessito que la prohibeixin.

    Jo ja m’estic acostumant al TEA, perquè tal i com van les coses…

    Comentari per Tomàs | 8 Novembre 2010 | Resposta

  5. Estan de celebració Miki. Tindran un judici pel mig, sí, però se’ls està fent una publicitat gratuïta impagable.

    Conjunt buit, jo diria que tenen massa pes.

    És que si ens posem així s’haurien de prohibir moltes obres d’art, no només cinematogràfiques, sinó també pictòriques, musicals i, per suposat arquitectòniques (o sóc l’únic que es sent violent davant la torre Agbar?) Per començar, que cremin totes les pintures i escultures on hi hagin nens despullats, violència, sang i morts. Així evitarem treure el nostre costat psicòpata quan anem als museus.

    La pregunta és: trigarem gaire a “gaudir” d’un TEA PARTY espanyol?? Es podria dir FAMILIA PARTY o TOROS PARTY.

    Comentari per Crític de cine | 8 Novembre 2010 | Resposta

  6. Completament d’acord. jo ja he dit que no sóc fan d’aquest tipus de pelis i que per a mi són una tortura, jo no les vaig a veure i punt. Ara bé, no és just que l’opinió de quatre gats escandalitzats afecti al públic en general i molt menys als creadors de la peli, que a part de l’esforç s’hi han deixat la pasta.

    Comentari per nininthesky | 8 Novembre 2010 | Resposta

  7. Jo tampoc puc suportar aquestes pel·lícules, però entenc que hi hagi gent que els agrada i que evidentment no es poden prohibir, una altra cosa és que posin aquell simbolet d’edat recomanada o avisant que hi ha violència etc, però evidentment la democràcia d’Espanya a vegades fa pudor.

    Em sap greu saturar-te a comentaris, però és que jo no tinc tan de temps per posar-m’hi amb el blog, i aprofito el dia lliure…

    Comentari per aficionatsalssenders | 12 Novembre 2010 | Resposta

  8. M’agrada la teva forma de pensar, nininthesky.

    Aficionats tens tota la raó: fa pudor.
    No passa res perquè em saturis. Per sort, aquesta setmana he estat força ocupat esenyant a 24 nioets i nioetes de cinc anys a escriure la lletrs “U” lligada. jejeje. Igualment et respondré els teus últims comentaris aquí, així no caldrà que voltis tant: segur que t’agradarà “Abel”, fa molt per tu, i segur que no hauràs de plorar gaire. Pel que fa a “Las vidas posibles…” t’agradaria, però potser sí et perdries, però això s’arregla remirant-la al cap d’un temps. Si vols, si me la compro, la veiem plegats i et deixo que m’acribillis a preguntes. jejej

    Comentari per Crític de cine | 13 Novembre 2010 | Resposta

  9. bien! com al senyor dels anells!!! Quin embolic!

    Me n’alegro, a mi m’encanta aquest món educatiu, però em moriria si durant una setmana els he d’ensenyar com fer la u lligada! No tinc tanta paciència! És admirable, perquè a més ho fas amb ganes. T’he enviat un oferta al mail.

    Comentari per aficionatsalssenders | 13 Novembre 2010 | Resposta


Deixa un comentari

