CINE FÒRUM

Blog dedicat a analitzar el seté art

BURIED (Rodrigo Cortés)

Fa temps que “Toy Story 3” i “Origen” encapçalen les llistes de les millors pel·lícules en el que portem d’any i sembla que ningú els pot fer front. Hi estava completament d’acord, però en aquests moments, lluitaria amb dents i urpes perquè “Buried” pugés al número 1. I és que se’ns dubte és la millor pel·lícula que he vist en moltíssim temps i per diferents motius:

1.- La història: un ciutadà nord-americà, transportista destinat a Irak, és segrestat i tancat dins un taüt amb un encenedor i un mòbil. Si aconsegueix 5 milions de dòlars, els segrestadors l’alliberaran. Podria semblar en un principi una trama típica i amb poc suc, però res més allunyat de la realitat. La innovació rau en que la història se’ns presenta,íntegrament, des del punt de vista de Paul Conroy, l’home enterrat; i en 93 minuts que dura la cinta, la càmara no surt ni un segon del taüt.

2.- El guió: un guió d’aquestes característiques no funcionaria de cap manera si no patís una constant evolució durant el film. I és que la pel·lícula es va reinventant a mida que anem aprofundint en la història de Conroy. A través del mòbil sabem, mínimament, què està passant a l’exterior i com avança la trama sense que es faci en cap moment pesada i repetitiva. Un guió minimalista però potent i molt efectiu. El guió el signa Chris Sparling.

3.- La il·luminació: Rodrigo Cortés (el director) partia de la premisa de “menys és més” i volia mostrar tot el que passava al taüt a través dels ulls de Conroy. Per això, la il·luminació aritificial no es veu en tot el metratge. Els únics punts de llum són el mateix encenedor, el mòbil i d’altres estris que van apareixent. Una il·luminació magistral que ens permet posar-nos en la pell de Conroy. Veiem el que Conroy veu…

4.- i sentim el que Conroy sent: El cinema és com un taüt enorme. Sis parets i a les fosques. Això fa que durant tota la pel·lícula, i per la forma en què està filmada, sentim com si nosaltres mateixos estiguèssim dins el taüt. Sentim claustrofòbia. Totes les peripècies que Conroy pateix, els sentiments que hi afloren, els problemes que viu els fem nostres i fa que sortim de la sala amb molta tensió acumulada. Un veritable espectacle sensorial.

5.- Ryan Reynolds: és l’encarregat d’interpretar el paper de Paul Conroy. La pel·lícula en siés Ryan Reynolds, únic protagonista i, per molt poc, única cara que veiem en tot el metratge. Us imagineu com de complicat ha de ser transmetre des del més profund pànic a la més preuada esperança? Alegria, frustració, gratitud, ira, amor, desesperació,… tot un ventall cromàtic de sensacions que Reynolds ens fa sentir sense poder-se moure. Tot un exemple d’interpretació que bé es val una nominació a l’Òscar.

6.- Rodrigo Cortés: el director és l’encarregat d’escollir aquells enquadraments precissos que necessita l’acció. Però, com moure una càmara per dins d’un taüt estret amb una persona a dins? Fins a 7 taüts diferents es van construir per poder narrar l’infern de Conroy. A Cortés no li és suficient un plànol de Reynolds dins la caixa, experimenta amb la càmara i la mou com li dóna la gana. Hi trobem primers plans, plans generals i tot tipus de travellings; fins i tot ens regala un travelling de 360 graus impossible!! Tot un espectacle dirigit de forma magistral.

En conclusió, “Buried” és la millor recomanació que us podria fer d’aquest any en que hi han abundat films molt superficials i comercials; no apta per a persones que pateixin del cor. Espero que la patiu tant com jo la vaig patir.

3 octubre 2010 - Posted by | thriller | , , ,

15 comentaris »

  1. És molt superior a mi, no puc anar a veure aquesta peli, no vull tornar a patir angoixa extrema, soc massa gran…

    Comentari per madebymiki | 3 octubre 2010 | Respon

    • Sempre la podràs veure a la televisió, que l’efecte quedarà molt minvat…sempre que no visquis en un pis de 20 metres quadrats.

      Comentari per Crític de cine | 3 octubre 2010 | Respon

    • Miki, val la pena!ara, surts del cine sabent que estaras pensan-t’hi tota la tarda-nit amb un “ai” al cor

      Comentari per Lu | 19 octubre 2010 | Respon

  2. Em vaig estressar només veient el trailer i vaig classificar-la dins del grup “pelis que no veuré mai” perquè vaig interpretar que era una pel·licula de terror més que no pas un thirller, però llegint la crítica me n’han agafat ganes. De totes maneres, no sé si podré aguantar una peli així…

    Per cert, està molt bé el blog!

    Comentari per nininthesky | 3 octubre 2010 | Respon

    • No és de terror, t’ho puc assegurar, però es passa malament, sobretot com més avança la pel·lícula. Per mi és la millor pel·li de l’any, així que te la recomano. Si la veus ja em comentaràs què t’ha semblat.

      Gràcies per comentar i benvingut!!

      Comentari per Crític de cine | 3 octubre 2010 | Respon

  3. N’havia sentit crítiques i comentaris, tots bons, per la ràdio i he estat molt interessat en saber-ne la teva opinió.

    Quan pugui la veure. Crec que té molt bona pinta.

    Similar, no pas igual, va ser el darrer episodi de la darrera temporada de CSI las Vegas, que va dirigir especialment Tarantino, on també hi ha un que és tancat en un taüt.

    Comentari per trt2009 | 3 octubre 2010 | Respon

    • Molt bo el final de temporada de CSI. A més, Tarantino la va fer poc després d’estrenar Kill Bill 2 on tancava a l’Uma Thurman en un taüt.
      Aquesta pel·lícula va un pas més enllà, ja que no m’hagués imaginat mai que es podria fer una pel·lícula d’hora i mitja sense mostrar la llum del dia.
      Espero la teva opinió.

      Comentari per Crític de cine | 3 octubre 2010 | Respon

  4. La vaig anar a veure ahir i em va agradar força. Té un punt irònic-desesperant que enganxa, tot i que no em va semblar massa creïble. La il·luminació és bona de veritat. A mi les pelis de por no m’agraden, però aquesta passa bé. I passa bé perquè en cap moment la vaig trobar angoixant. Una abraçada.

    Comentari per jordicine | 3 octubre 2010 | Respon

    • Estic d’acord, la ironia és molt present i ofereix moments que permet respirar tranquil i, fins i tot, arrencar un petit somriure. Jo sí la vaig trobar força creïble, tret d’un parell d’aspectes que no comentarem per no espatllar la sorpresa.
      Et felicito per no angoixar-te, perquè jo, cap al final, vaig suar la gota grossa.

      Comentari per Crític de cine | 3 octubre 2010 | Respon

  5. He sentit a parlar de la pel·lícula i amb força bona crítica. Ja tinc ganes de predre-m’hi. Gràcies per la recomanació!

    Comentari per RS | 3 octubre 2010 | Respon

    • Ja em comentaràs què t’ha semblat. Benvinguda al blog!!

      Comentari per Crític de cine | 3 octubre 2010 | Respon

  6. Aaaahhhajaja jo també he fet un post sobre la peli!!
    Absolutament recomanable! M’ha encantat! Del milloret d’aquest any!

    Comentari per Arqueòleg Glamurós | 3 octubre 2010 | Respon

  7. En un primer moment em vaig negar a mi mateixa d’anar-la a veure però després de llegir-vos i d’escoltar diferents referències , crec que si que hi aniré sobre tot perquè en Cortés sembla que té una admiració especial per Hitchcock!

    Comentari per bargalloneta | 4 octubre 2010 | Respon

    • Sí que la té. De fet, ell mateix ha recinegut que s’ha inspirat en “Naufragos” i “La soga” de Hitchcock.

      Comentari per Crític de cine | 4 octubre 2010 | Respon


Deixa un comentari

